Duminica a doua de peste an

LECTIO DIVINA

prezentare despre meditarea Cuvântului lui Dumnezeu: Lectio Divina

prezentari speciale PPS: Cana Galileii

Persoanele care doresc sa urmeze cursurile Scolii Biblice Nazaret  sunt asteptate sa participe la conferintele noastre afisate lunar pe aceasta pagina.  Nu exista o limita  de studii sau de vârsta. Detalii pe pagina Organizarea Scolii.

Nu exista o taxa de studiu pentru Scoala Biblica Nazaret. Persoanele care doresc pot oferi donatii in contul Scolii Biblice Nazaret: cont bancar Banca Transilvania: RO20BTRLRONCRT0352484202   – numele contului: Mares Cristin

 

DUMINICA A  II-a  DE PESTE  AN

In 2,1-12

Textul evanghelic:

A fost o nunta în Cana Galileii si era mama lui Isus acolo. A fost chemat si Isus precum si ucenicii sai la nunta. Si sfârsindu-se vinul, mama lui Isus i-a zis: „Nu mai au vin!”. Isus i-a zis: „Ce vrei de la mine, femeie? Înca n-a sosit ceasul meu.” Mama lui a spus slujitorilor: „Orice va va spune, faceti”. Erau acolo sase vase de piatra, puse pentru purificarea iudeilor; fiecare cuprindea câte doua-trei vedre. Le-a zis Isus: „Umpleti vasele cu apa!” Si ei le-au umplut pâna sus. Apoi le-a zis; „Scoateti acum si duceti nunului”. Si ei i-au dus. Când a gustat nunul apa facuta vin – si nu stia de unde este, iar slujitorii care scosesera apa stiau –, l-a chemat nunul pe mire si i-a zis: „Orice om pune întâi vinul cel bun si, când s-au îmbatat, îl pune pe cel mai slab. Tu, insa, ai tinut vinul cel bun pâna acum”. Acest început al minunilor l-a facut Isus în Cana Galileii si si-a aratat slava sa; si au crezut în El ucenicii sai. Dupa aceasta a coborât la Cafarnaum, El si mama sa si fratii si ucenicii sai, dar n-au ramas acolo decât putine zile. (In 2,1-12)

Comentariul biblic:

Noua ne place episodul Nuntii din Cana poate pentru ca ne place sa-l vedem pe Isus asezat la masa împreuna cu prietenii sai si cu mama sa cu ocazia unei nunti. În fond, prin Isus Dumnezeu însusi se asaza la masa noastra, sta de vorba cu noi, se bucura împreuna cu noi, manânca si bea împreuna cu noi. Iata, însa, ca, la un moment dat, nimeni nu mai are ce bea. Nu se cunosc prea multe lucruri nici despre miri si nici despre cauza terminarii vinului. Am putea spune chiar ca toate aceste lucruri sunt învaluite într-un mister… În acest caz, am putea încerca sa citim episodul Nuntii din Cana ca pe o noua scena biblica a casatoriei pe care Dumnezeu încearca sa o încheie cu „mireasa” pe care o iubeste si care nu este alta decât poporul ales, Israel. „Casatoria” s-a dovedit a fi una dificila, de vreme ce Dumnezeu a cerut de-atâtea ori credinciosia si energia atâtor patriarhi si profeti. Dar iat-o pe Mama lui Isus, fecioara prin excelenta a lui Israel, cea care îl reprezinta aici pe poporul ales, marturisind ca nu mai au vin. (Cele sase vase mari ale legamintelor sale s-au dovedit a fi efemere.) si pentru ca nu mai exista vin, nu mai exista nici bucurie (vinul fiind simbolul bucuriei). Sfântul Augustin a vorbit, comentând acest episod, de sase epoci ale lumii, la capatul carora se afla cea de-a saptea, cea a rascumpararii. Si iata ca Isus ofera din nou posibilitatea, prin venirea sa în lume, a reluarii legaturii de iubire, legatura ce se vrea a fi o casatorie care sa dureze toata vesnicia.

Rolul Mamei lui Isus, prin invitatia la disponibilitate (Orice va va spune, faceti…), depaseste acea delicatete naturala a unei femei care remarca nedumerirea invitatilor. Ea asuma în realitate întreaga sete a poporului lui Dumnezeu dupa un vin nou, mesianic. Astfel Isus, la invitatia mamei sale, cere sa fie umplute cele sase vase de piatra. (Nu putem sa nu remarcam precizia cu care sfântul Ioan noteaza ca aceste vase contineau în mod obisnuit apa nu pentru baut, ci pentru purificare… Altfel spus vinul cel nou va fi unul salvator, purificator…)

Dar Isus are nevoie de un gest uman, de apa umanitatii pentru a face sa tâsneasca bautura divina. În cele din urma, invitatii constata ca mirele (Dumnezeu) se comporta contrar oamenilor: sfârsitul timpurilor nu este marcat de decadenta; la sfârsitul timpurilor va veni mântuirea. Iar ea are gustul unui vin de sarbatoare. Ea va manifesta slava Sa. De aceea Nunta din Cana este o epifanie.

 pr. dr. Tarciziu-Hristofor Serban

Comments are closed.