Botezul Domnului

LECTIO DIVINA

prezentari PPS: Botezul Domnului

Botezul Domnului (B)

Is 55,1-11; Is 12,2-6; 1In 5,1-9; Mc 1,7-11

Textul evanghelic:

Ioan propovaduia si zicea: „Dupa mine vine Cel ce este mai puternic decat mine, caruia eu nu sunt vrednic sa ma plec sa-I dezleg curelele incaltamintei. Eu, da, v-am botezat cu apa; dar El va va boteza cu Duhul Sfant.”  In vremea aceea, a venit Isus din Nazaretul Galileii si a fost botezat de Ioan in Iordan.  Si indata, cand iesea Isus din apa, el a vazut cerurile deschise si Duhul coborandu-Se peste El ca un porumbel. Si din ceruri s-a auzit un glas care zicea: „Tu esti Fiul Meu preaiubit, in Tine Imi gasesc toata placerea Mea.”

Comentariul biblic:

Evenimentul Botezului Domnului reprezinta, în viata lui Isus Cristos, un moment de cotitura. Dupa lunga perioada de anonimat ce s-a scurs de la evenimentele „copilariei”, Mântuitorul îsi face aparitia în public si îsi începe activitatea. Aparitia în public a lui Isus are loc în contextul miscarii de reforma religioasa initiata de Ioan Botezatorul.

În evanghelia de astazi, un accent important este pus pe rolul botezului în acest context de reforma. Sfântul Ioan prezinta botezul pe care el îl administreaza ca fiind pregatitor pentru primirea unui alt botez, pe care îl va acorda Cel care vine în urma lui, un botez cu Duhul Sfânt. Sa notam faptul ca o astfel de prezentare a miscarii de reforma religioasa care are ca punct culminant adminstrarea botezului, e facuta în termeni liturgici, mai precis în termeni ce prefigureaza o transformare ce urmeaza a se înfaptui. În spatele acestei exprimari, însa, intuim faptul ca viata pe care o duceau contemporanii lui Ioan impunea o înnoire de mentalitate si de comportament, înnoire exprimata prin purifacare botezului cu apa. În schimb, botezul cu Duhul Sfânt avea menirea sa imprime, în cel care îl primea, acel „impuls divin” care sa îl orienteze si sa îl ajute sa duca o viata în conformitate cu vocatia stabilita în el de Creatorul a toate.

Lectura a doua a sarbatorii de astazi explica si îmbogateste învatatura evanghelica cu privire la transformarea pe care o opereza prin credinta botezul instituit de Ioan Botezatorul si desavârsit de Isus Cristos: Cine este acela care învinge lumea, daca nu cel care crede ca Isus este Fiul lui Dumnezeu? Acesta este Cel care a venit prin apa si prin sânge: Isus Cristos; nu numai prin apa, ci prin apa si prin sânge; si Duhul este acela care da marturie, caci Duhul este adevarul… Asadar, oricine crede ca Isus este Cristos e nascut din Dumnezeu… Din aceasta cunoastem ca-i iubim pe fiii lui Dumnezeu, daca iubim pe Dumnezeu si împlinim poruncile lui…, iar poruncile lui nu sunt grele.

Le rândul ei, lectura întâi, exprima în termeni concreti care trebuie sa fie atitudinea unui fiu al lui Dumnezeu: Cautati-l pe Domnul cât poate fi gasit! Chemati-l câta vreme este aproape! Sa-si paraseasca cel nelegiuit calea sa si cel faradelege cugetarile sale… Pe cât sunt de departe cerurile de pamânt, la fel de departe sunt caile mele de caile voastre si gândurile mele de gândurile voastre…

Isus se supune botezului cu apa al lui Ioan. Imediat, însa, ce iese din apa, asupra lui se coboara Duhul Sfânt sub chip de porumbel, iar din cer se aude glasul Tatalui: Tu esti Fiul meu cel iubit, în tine mi-am aflat bucuria. Cu alte cuvinte, cele ce i se întâmpla lui Isus reprezinta un itinerariu pe care îl au de parcurs toti cei care cred în vocatia si demnitatea acordata omului de Dumnezeu: Botezul cu apa – Botezul cu Duhul Sfânt Tu esti fiul meu cel iubit

pr. dr. Tarciziu Serban

 

Comments are closed.