Botezul Domnului

  LECTIO DIVINA

prezentare despre meditarea Cuvântului lui Dumnezeu: Lectio Divina

prezentari speciale: Botezul Domnului

Persoanele care doresc sa urmeze cursurile Scolii Biblice Nazaret  sunt asteptate sa participe la conferintele noastre afisate lunar pe aceasta pagina.  Nu exista o limita  de studii sau de vârsta. Detalii pe pagina Organizarea Scolii.

Nu este o taxa de studiu pentru Scoala Biblica Nazaret. Persoanele care doresc pot oferi donatii in contul Scolii Biblice Nazaret: cont bancar Banca Transilvania: RO20BTRLRONCRT0352484202   – numele contului: Mares Cristina

Conferinte biblice, luna ianuarie 2020:

Brasov, 25 ianuarie 2020, ora 10.15, conferinta „Gândurile, legea si inima, o cugetare biblica despre om”, invitata, sr. lect. dr. Cristina Mares. Locatia, Biserica Preasfânta Inima a lui Isus, str. Zizinului, nr. 7.

Botezul Domnului

Is  42,1-7; Fap 10,34-38; Mt 3,13-17

Sa citim textul evanghelic: Mt 3,13-17

Atunci a venit Isus din Galileea la Iordan, la Ioan, ca sa fie botezat de el. Dar Ioan cauta sa-L opreasca. „Eu”, zicea el, „am trebuinta sa fiu botezat de Tine, si Tu vii la mine?”  Drept raspuns, Isus i-a zis: „Lasa-Ma acum, caci asa se cade sa implinim tot ce trebuie implinit.” Atunci Ioan L-a lasat. De indata ce a fost botezat, Isus a iesit afara din apa. Si in clipa aceea, cerurile s-au deschis, si a vazut pe Duhul lui Dumnezeu coborandu-Se in chip de porumbel si venind peste El. Si din ceruri s-a auzit un glas care zicea: „Acesta este Fiul Meu preaiubit in care Imi gasesc placerea.”

Sa meditam sub inspiratia Duhului Sfânt!

Între evenimentele legate de venire în lume a Fiului lui Dumnezeu si Botezul Lui în râul Iordan s-au scurs în jur de treizeci de ani. Acesti ani au trecut într-un anonimat aproape total. Doua note ale evenghelistului Luca (2,40 si 2,52) ne ofera o cheie de întelegere a modului în care copilul, nascut la Betleem, a trait si s-a pregatit pentru misiunea pentru care a venit în lume: Isus crestea în întelepciune, în statura si în har, înaintea lui Dumnezeu si a oamenilor.

Primele trei evanghelii (Matei, Marcu si Luca) se acorda în a preceda activitatea publica a lui Isus printr-o trilogie: 1. Predica lui Ioan Botezatorul; 2. Botezul lui Cristos; 3. Ispitirea din pustiu. Pentru sfântul Matei, ca pentru întreaga traditie crestina primara, Botezul lui Isus Cristos este acel eveniment prin care Isus îsi inaugureaza activitatea publica si îl primeste pe Duhul Sfânt, în virtutea caruia îsi va împlini misiunea mesianica.

Prima parte a fragmentului evanghelic care se citeste în aceasta duminica descrie primul demers facut de Isus: Isus a venit din Galileea la Iordan, la Ioan, ca sa fie botezat de el. Sfântul Matei este însa singurul evanghelist care relateaza dialogul dintre Isus si Ioan (vv. 14-15). Prin aceasta, el vrea sa raspunda unei eventuale obiectii cu privire la inferioritatea lui Isus fata de Botezator si sa-I dea lui Isus ocazia de a-si exprima leitmotivul activitatii sale: sa împlineasca toata dreptate. Astfel, botezul devine cel dintâi act al unui întreg program: sa împlineasca întreaga dreptate, adica sa duca la desavârsire dreptatea Vechiului Testament: Iata-l pe slujitorul meu…, alesul meu întru care sufletul meu îsi afla toata bucuria… Am pus peste el duhul meu… El nu va obosi, nici nu se va da batut, pâna ce nu va aseza Legea mea pe pamânt, caci învatatura lui toate tinuturile o asteapta (v. Lect. I). Prin urmare, primind botezul, Isus înfaptuieste un act de fidelitate fata de vointa lui Dumnezeu si, în acelasi timp, un act de desavârsire, întrucât botezul lui Isus nu va mai fi doar un simplu rit de purificare, ci va deveni si ocazia oferirii darului Duhului si începutul reînnoirii tuturor lucrurilor.

Partea a doua a fragmentului indica primirea efectiva a Duhului Sfânt de catre Isus sub forma chipului de porumbel care reamintea acel Duh ce plutea deasupra apelor din cartea Genezei (1,2) si „acreditarea” Lui ca Mesia, „acreditare” înfaptuita de glasul Tatalui (fapt confirmat, în lectura a doua, si de discursul sfântului Petru).

Mai mult ca oricând, problema decisiva care se ridica astazi este urmatoarea: „Cine este Isus Cristos?” Relatarea evanghelica a botezului ne ofera un raspuns autorizat. Isus este mai mult decât un reformator moral sau un geniu religios. El este acest om, originar din Galileea, care s-a manifestat ca fiind însusi Fiul lui Dumnezeu. Din momentul în care a primit botezul lui Ioan, El s-a consacrat realizarii celui mai mare proiect al lui Dumnezeu, pregatit de întregul Vechi Testament: sa introduca comunitatea umana într-o comuniune reînnoita cu Dumnezeu Tatal. Aceasta reînnoire presupune, potrivit lecturii a doua, ca fiecare om sa cultive în gândirea si în viata lui acea atitudine reverentiala si respectuasa pe care Sfânta Scriptura o numeste frica [filiala] de Domnul: cine se teme de Domnul este drept si placut în fata Lui (Fap 10,35).

pr. lect. dr. Tarciziu-Hristofor Serban

O pilda crestina:

Doi prieteni discutau în contradictoriu, si unul dintre ei i-a zis celuilalt:

      -Nu exista Dumnezeu.

Credinciosul s-a gândit, si iata ce a raspuns:

– Tu parca ai fi un bolnav care ar zice: „Nu exista sanatate”, ca un orb care ar spune: „Nu exista lumina”, ca un sarac care ar zice; „Nu exista bogatie”, ca un raufacator care ar zice: „Nu exista bunatate”. Si tu, prietene, gresesti când spui: „Nu exista Dumnezeu”. Cine ti-a dat dreptul sa le impui tuturor boala si saracia Ta?  Daca, în schimb, vei recunoaste si vei spune cu smerenie: „Eu nu-l cunosc pe Dumnezeu”, aceasta va fi marturisire si primul pas spre El.

Comments are closed.