A treia Duminica din Postul Mare

prezentare despre meditarea Cuvântului lui Dumnezeu: Lectio Divina

prezentari speciale PPS: Cana Galileii, Eu nu sunt departe ,  Schimbarea la fata a lui Isus

Persoanele care doresc sa urmeze cursurile Scolii Biblice Nazaret  sunt asteptate sa participe la conferintele noastre afisate lunar pe aceasta pagina.  Nu exista o limita  de studii sau de vârsta. Detalii pe pagina Organizarea Scolii.

Nu exista o taxa de studiu pentru Scoala Biblica Nazaret. Persoanele care doresc pot oferi donatii in contul Scolii Biblice Nazaret: cont bancar Banca Transilvania: RO20BTRLRONCRT0352484202   – numele contului: Mares Cristina

Un timp de rugaciune cu Dumnezeu. Scoala Biblica Nazaret organizeaza, in perioada 3-5 mai 2019, o reculegere cu tema: Fericirile în  urmarea lui Isus, prezentata de pr. conf. dr. Lucian Dinca. Locatia: Mânastirea Carmelitana Regina Carmelului, Ciofliceni, sos. Ciofliceni, nr. 54, Snagov, Ifov. Contributia: 200 de lei, cazare si masa. Inscrieri: scoalabiblica@yahoo.fr, pâna in data de 15 aprilie 2019. Persoanele care doresc sa participe numai la conferinte si masa, fara cazare, vor plati o contributie mai mica. Reculegerea începe vineri, 3 mai, la ora 18.00 si se va  încheia duminica, dupa masa de prânz. Veniti si vedeti!  afisul: Afis reculegere

A treia Duminica din Postul Mare

Luca 13,1-9

Textul biblic:

În vremea aceea au venit unii si au istorisit lui Isus ce se intamplase unor galileeni, al caror sange il amestecase Pilat cu jertfele lor. „Credeti voi”, le-a raspuns Isus, „ca acesti galileeni au fost mai pacatosi decat toti ceilalti galileeni, pentru ca au patit astfel? Eu va spun: nu; ci, daca nu va pocaiti, toti veti pieri la fel. Sau acei optsprezece insi, peste care a cazut turnul din Siloam si i-a omorat, credeti ca au fost mai pacatosi decat toti ceilalti oameni care locuiau in Ierusalim? Eu va spun: nu; ci, daca nu va pocaiti, toti veti pieri la fel.”  El a spus si pilda aceasta: „Un om avea un smochin sadit in via sa. A venit sa caute rod in el, si n-a gasit. Atunci a zis vierului: „Iata ca sunt trei ani de cand vin si caut rod in smochinul acesta, si nu gasesc. Taie-l. La ce sa mai cuprinda si pamantul degeaba?” „Doamne”, i-a raspuns vierul, „mai lasa-l si anul acesta; am sa-l sap de jur imprejur si am sa-i pun gunoi la radacina.  Poate ca de acum inainte va face rod; daca nu, il vei taia.”

Comentariul biblic:

În centrul tematicii acestei a treia duminici a postului mare se afla un paradox. Pe de o parte, lectura I ne prezinta o initiativa emotionanta a lui Dumnezeu fata de poporul lui Israel pe când acesta se afla în robia din Egipt. Aratându-i-se lui Moise în rugul aprins Dumnezeu îi spune: Am vazut necazul poporului meu care este în Egipt si am auzit strigatul lui din pricina asupritorilor lui; îi cunosc durerile. Am coborât sa-l izbavesc din mâinile egiptenilor si sa-l scot… spre un pamânt bun si întins… Or, noi stim ca aceasta eliberare nu a întârziat mult, Dumnezeu dovedind în felul acesta ca este cu adevarat fidel promisiunilor sale facute lui Abraham, Isaac si Iacob, stramosii acestui popor. Pe de alta parte, sfântul Paul constata, în lectura a doua (si nu ar fi primul), ca, dupa iesirea din Egipt, acei parinti… desi au trecut prin Marea [Rosie], au mâncat aceeasi mâncare spirituala si au baut aceeasi bautura spirituala, cei mai multi dintre ei s-au razvratit si de aceea au fost nimiciti… Asadar, cei eliberati din sclavie au uitat foarte repede (poate mult prea repede) ceea ce Dumnezeu a facut pentru ei. De aceea, pedeapsa de a nu fi fost lasati sa intre în pamântul cel bun si întins si de a muri în pustiu nu apare decât ca o consecinta fireasca a „mofturilor”, a murmurelor si a razvratirilor continui ce exprimau refuzul vointei lui Dumnezeu. Pornind, însa, de la aceasta viziune în care o încalcare a vointei lui Dumnezeu atrage dupa sine o pedeapsa, a generat ideea ca orice pacat se sanctioneaza prin pedeapsa nimicitoare. În acest caz, imaginea lui Dumnezeu ar fi mai curând aceea a unui justitiar care sanctioneaza prompt orice abatere de la lege, imagine care o contrazice pe cea din prima lectura.

Isus refuza o astfel de idee care ar acredita sanctionarea automata a oricarei abateri de la vointa lui Dumnezeu si, mai ales, nu este de acord ca, în nenorocirile ce se pot abate asupra unora sau a altora, sa se vada în mod nemijlocit o pedeapsa divina. Într-adevar, în fragmentul evanghelic de astazi, refuza sa îi considere mai pacatosi pe nefericitii din Galileea care au fost macelariti de catre Pilat pe când se îndreptau spre Templu pentru a aduce jertfe, ca si pe cei peste care s-a prabusit un turn al cetatii Ierusalimului. Si totusi, trebuie sa fim constienti ca orice pacat atrage dupa sine, mai devreme sau mai târziu, consecinte dureroase inevitabile. În acest caz, preventia este solutia cea mai buna, solutie care în termeni biblici se numeste convertire. Nu întâmplator Isus sugereaza aceasta solutie, dar o face sub forma imperativa: daca nu va veti converti, cu totii veti pieri la fel… Partea a doua a fragmentului evanghelic de astazi ne ilustreaza, prin intermediul unei parabole, rabdarea de care Dumnezeu da dovada fata de cei care nu raspund vocatiei lor (de femeie ori de barbat, de mama ori de tata, profesionale, civice, etc) care cuprinde în ea, în fond, vointa lui Dumnezeu.

Sfaturi:

Aceasta duminica, asadar, pe lânga imaginea de Dumnezeu atent, fidel si milostiv care vegheaza asupra noastra si ne însoteste pe drumurile vietii, ne pune în fata unei alegeri fundamentale care presupune împlinirea ori ratarea dureroasa a destinului nostru. Ne ramâne noua sa facem un discernamânt profund, sa facem alegerile potrivite pentru a ne împlini, iar daca descoperim ca ne-am abatut de la vocatia noastra, sa ne convertim.

pr. lect. dr. Tarciziu-Hristofor Serban

Comments are closed.