Duminica a VI-a de peste an

LECTIO DIVINA

prezentare despre meditarea Cuvântului lui Dumnezeu: Lectio Divina

prezentari speciale: invitatie la tacere,   Se cauta un om

Persoanele care doresc sa urmeze cursurile Scolii Biblice Nazaret  sunt asteptate sa participe la conferintele noastre afisate lunar pe aceasta pagina.  Nu exista o limita  de studii sau de vârsta. Detalii pe pagina Organizarea Scolii.

Nu este o taxa de studiu pentru Scoala Biblica Nazaret. Persoanele care doresc pot oferi donatii in contul Scolii Biblice Nazaret: cont bancar Banca Transilvania: RO20BTRLRONCRT0352484202   – numele contului: Mares Cristina

Duminica a VI-a  de peste an (A)

Sir 15,15-20; Ps 118; 1Cor 2,6-10; Mt 5,17-37

Sa citim textul evanghelic: Mt 5,17-37

Sa nu credeti ca am venit sa stric Legea sau Prorocii; am venit nu sa stric, ci sa implinesc. Caci adevarat va spun, cata vreme nu va trece cerul si pamantul, nu va trece o iota sau o frantura de slova din Lege, inainte ca sa se fi intamplat toate lucrurile. Asa ca, oricine va strica una din cele mai mici din aceste porunci si va invata pe oameni asa, va fi chemat cel mai mic in Imparatia cerurilor; dar oricine le va pazi si va invata pe altii sa le pazeasca, va fi chemat mare in Imparatia cerurilor. Caci va spun ca, daca neprihanirea voastra nu va intrece neprihanirea carturarilor si a fariseilor, cu niciun chip nu veti intra in Imparatia cerurilor. Ati auzit ca s-a zis celor din vechime: „Sa nu ucizi; oricine va ucide va cadea sub pedeapsa judecatii.” Dar Eu va spun ca oricine se manie pe fratele sau va cadea sub pedeapsa judecatii; si oricine va zice fratelui sau: „Prostule!” va cadea sub pedeapsa Soborului; iar oricine-i va zice: „Nebunule!” va cadea sub pedeapsa focului gheenei. Asa ca, daca iti aduci darul la altar, si acolo iti aduci aminte ca fratele tau are ceva impotriva ta,  lasa-ti darul acolo inaintea altarului si du-te intai de impaca-te cu fratele tau; apoi vino de adu-ti darul. Cauta de te impaca degraba cu parasul tau, cata vreme esti cu el pe drum; ca nu cumva parasul sa te dea pe mana judecatorului, judecatorul sa te dea pe mana temnicerului, si sa fii aruncat in temnita.  Adevarat iti spun ca nu vei iesi de acolo pana nu vei plati cel din urma banut.  Ati auzit ca s-a zis celor din vechime: „Sa nu preacurvesti.”  Dar Eu va spun ca oricine se uita la o femeie ca s-o pofteasca, a si preacurvit cu ea in inima lui. Daca deci ochiul tau cel drept te face sa cazi in pacat, scoate-l si leapada-l de la tine; caci este spre folosul tau sa piara unul din madularele tale si sa nu-ti fie aruncat tot trupul in gheena. Daca mana ta cea dreapta te face sa cazi in pacat, taie-o si leapad-o de la tine; caci este spre folosul tau sa piara unul din madularele tale si sa nu-ti fie aruncat tot trupul in gheena. S-a zis iarasi: „Oricine isi va lasa nevasta sa-i dea o carte de despartire.” Dar Eu va spun ca oricine isi va lasa nevasta, afara numai de pricina de curvie, ii da prilej sa preacurveasca; si cine va lua de nevasta pe cea lasata de barbat preacurveste. Ati mai auzit iarasi ca s-a zis celor din vechime: „Sa nu juri stramb; ci sa implinesti fata de Domnul juramintele tale.” Dar Eu va spun: sa nu jurati nicidecum; nici pe cer, pentru ca este scaunul de domnie al lui Dumnezeu; nici pe pamant, pentru ca este asternutul picioarelor Lui; nici pe Ierusalim, pentru ca este cetatea marelui Imparat. Sa nu juri nici pe capul tau, caci nu poti face un singur par alb sau negru. Felul vostru de vorbire sa fie: „Da, da; nu, nu”; ce trece peste aceste cuvinte vine de la cel rau.

Sa meditam sub inspiratia Duhului Sfânt!

Cele doua deznodaminte posibile ale vietii, ilustrate de catre înteleptul Ben Sirah prin apa si focul, vita si moartea, binele si raul (Sir 15,17-18), i-au determinat pe multi autori biblici sa caute acea întelepciune care sa-i ajute pe oameni sa evite focul, moartea si raul si sa aiba parte de apa, de viata si de binele pe care Dumnezeu le ofera celor care „se tem de El”. O astfel de întelepciune s-ar afla ascunsa, potrivit lui Ben Sirah, în poruncile Domnului. Cel care le pazeste cu credinciosie se bucura întotdeauna de atentia si de grija Domnului, caci ochii Lui sunt îndreptati mereu asupa celor care se tem de El. De aceeasi parere este si autorul psalmilor. El se roaga astfel: Tu ai dat, [Doamne], poruncile tale ca sa fie pazite cu sfintenie. O, de ar fi caile mele statornice în a pazi poruncile tale… Deschide-mi ochii ca sa vad minunatiile Legii tale…  Da-mi întelepciune sa pazesc Legea ta si s-o împlinesc din toata inima…

Si apostolul Paul vorbeste despre o întelepciune a lui Dumnezeu…, întelepciune rânduita de El înaintea tuturor veacurilor, ca sa ne duca la marire (1Cor 2,7). Întelepciunea la care se refera el nu este, însa, cea a Legii. Apostolul considera ca întelepciune Legii, desi de valoare, nu este, totusi, desavârsita. Deplina întelepciune, vestita celor mici (antif. dinaintea Evangheliei – Mt 11,25), celor care îl iubesc pe Dumnezeu (1Cor 2,9), se afla în Isus Cristos: în Evanghelia sa si în gestul daruirii de Sine, ca pret de rascumparare pentru cei multi. Or, pericopa evanghelica de astazi, ce contine câteva fragmente din Predica de pe munte a lui Isus, confirma faptul ca întelepciunea ce se reflecta din învatatura lui Isus, o depaseste pe cea a Legii lui Moise. Iata câteva exemple: Isus a spus ucenicilor sai: Sa nu credeti ca am venit sa stric Legea sau Prorocii; am venit nu sa stric, ci sa implinesc. Caci adevarat va spun, cata vreme nu va trece cerul si pamantul, nu va trece o iota sau o frantura de slova din Lege, inainte ca sa se fi intamplat toate lucrurile. Asa ca, oricine va strica una din cele mai mici din aceste porunci si va invata pe oameni asa, va fi chemat cel mai mic in Imparatia cerurilor; dar oricine le va pazi si va invata pe altii sa le pazeasca, va fi chemat mare in Imparatia cerurilor. Caci va spun ca, daca neprihanirea voastra nu va intrece neprihanirea carturarilor si a fariseilor, cu niciun chip nu veti intra in Imparatia cerurilor. Ati auzit ca s-a zis celor din vechime: „Sa nu ucizi; oricine va ucide va cadea sub pedeapsa judecatii.” Dar Eu va spun ca oricine se manie pe fratele sau va cadea sub pedeapsa judecatii; si oricine va zice fratelui sau: „Prostule!” va cadea sub pedeapsa Soborului; iar oricine-i va zice: „Nebunule!” va cadea sub pedeapsa focului gheenei. Asa ca, daca iti aduci darul la altar, si acolo iti aduci aminte ca fratele tau are ceva impotriva ta,  lasa-ti darul acolo inaintea altarului si du-te intai de impaca-te cu fratele tau; apoi vino de adu-ti darul. Cauta de te impaca degraba cu parasul tau, cata vreme esti cu el pe drum; ca nu cumva parasul sa te dea pe mana judecatorului, judecatorul sa te dea pe mana temnicerului, si sa fii aruncat in temnita.  Adevarat iti spun ca nu vei iesi de acolo pana nu vei plati cel din urma banut.

Meditate cu atentie si traite asa cum Isus ni le-a sugerat, astfel de învataturi îti arata repede atât întelepciunea cât si forta lor salvatoare. Ne ramâne noua sa facem experienta si sa le împlinim din toata inima (Ps 118,34).

pr. lect. dr. Tarciziu-Hristofor Serban

Comments are closed.