Duminica a XXXII-a de peste an

LECTIO DIVINA

prezentare despre meditarea Cuvântului lui Dumnezeu: Lectio Divina

prezentari speciale PPS: Pasi spre rai, Drum crucial

Un PPS in amintirea celor plecati la cer: O iubire ma asteapta

Persoanele care doresc sa urmeze cursurile Scolii Biblice Nazaret  sunt asteptate sa participe la conferintele noastre afisate lunar pe aceasta pagina.  Nu exista o limita  de studii sau de vârsta. Detalii pe pagina Organizarea Scolii.

Cursul de ebraica biblica începatori are loc în fiecare joi, de la 14.00-16.00 in sediul cladirii Institutului Teologic Romano-Catolic, str. Gen. Berthelot, nr. 19, et. 1, sala 11.

Nu exista o taxa de studiu. Cine doreste, poate oferi donatii in contul Scolii Biblice Nazaret: cont bancar: RO91BPOS72700509064RON02   – numele contului: Mares Cristina

Programul Scolii Biblice Nazaret. Noiembrie 2018

24 noiembrie 2018, ora 10.15, Brasov, str. Zizinului, nr. 7,  conferinta „Dorinta de Adevar în scrierile Sfântului Toma de Aquino”, prezentata de pr. dr. Eduard-Nicolae Bucur  afis afis nov. brasov 2018

23 noiembrie 2018, ora 17.30, Institutul Romano-Catolic, str. Gen. Berthelot, nr. 19, et. 1, sala 11,  conferinta „Dorinta de Adevar în scrierile Sfântului Toma de Aquino ”, prezentata de pr. dr. Eduard-Nicolae Bucur. afis afis nov. Bucuresti

Duminica a XXXII-a de peste an (B)

Marcu 12,38-44 (12,41-44)

Textul evanghelic:  Marcu 12,38-44 (12,41-44)

In invatatura pe care le-o dadea, Isus le zicea: „Paziti-va de carturari, carora le place sa umble in haine lungi si sa le faca lumea plecaciuni prin piete. Ei umbla dupa scaunele dintai in sinagogi si dupa locurile dintai la ospete;  casele vaduvelor le mananca si fac rugaciuni lungi de ochii lumii. O mai mare osanda va veni peste ei.” Isus sedea jos in fata vistieriei Templului si Se uita cum arunca norodul bani in vistierie. Multi, care erau bogati, aruncau mult. A venit si o vaduva saraca si a aruncat doi banuti, care fac un gologan. Atunci Isus a chemat pe ucenicii Sai si le-a zis: „Adevarat va spun ca aceasta vaduva saraca a dat mai mult decat toti cei ce au aruncat in vistierie;  caci toti ceilalti au aruncat din prisosul lor, dar ea, din saracia ei, a aruncat tot ce avea, tot ce-i mai ramasese ca sa traiasca.”

Comentariul textului biblic:

Episodul propus spre meditare în aceasta a XXXII-a duminica de peste an provine din sectiunea a cincia, si ultima, a evangheliei sfântului Marcu, sectiune ce se deschide cu episodul intrarii lui Isus în Ierusalim (Mc 11,1s) si care este dominata de controversele Mântuitorului cu autoritatile cele mai importante ale capitalei. Reprosul pe care Isus li-l aduce este acela de a fi creat o disociere între învataturile pe care le dau altora (mai ales oamenilor de rând) si comportamentul lor religios în viata de fiecare zi.  Facând abstractie de ceea ce impun „celor mici”, pun în practica o religiozitate lipsita de continut care se traduce în gesturi formale: purtarea unor haine extravagante, instituirea unor onoruri pe care oamenii de rând trebuie sa li-l aduca, împlinirea unor practici religioase doar de ochii lumii. Cu alte cuvinte, învatatura lor nu le foloseste la altceva decât la atragerea „respectului” celor pe care îi calauzesc. Or, profetul Isaia a denuntat deja de mult aceasta ipocrizie religioasa si a rostit condamnarea venita din partea lui Dumnezeu (Is 1,10-20).

Adevarata relatie cu Dumnezeu, adevarata credinta, se exprima printr-un angajament concret fata de aproapele, printr-o atentie speciala fata de cei mici, fata de cei care nu se pot apara singuri, reprezentati în pericopa noastra de vaduve. A-l recunoaste pe Dumnezeu drept Tata înseamna implicit recunoasterea semenilor drept frati si surori. Prin gesturile si cuvintele sale Isus nu face decât sa reaminteasca învatatura profetilor cu privire la adevaratul cult ce trebuie adus lui Dumnezeu, mai cu seama pe cea a lui Ieremia (7,1-11) care îndraznea sa ia atitudine împotriva modului în care Templul era folosit: … o pestera de tâlhari? (Ier 7,11).

Partea a doua a acestei pericope (v. 41-44) ne aduce în atentie trairea religioasa a unei persoane ce face parte din categoria cea mai de jos a societatii, este vorba de o vaduva. Isus asezat nu departe de locul în care se colecta impozitul pentru Templu surprinde o scena de-a dreptul emotionanta: în timp ce multi trecatori depun sume importante în caseta, o vaduva (una dintre cele carora carturarii si fariseii le toaca avutul) nu pune decât doua monede mici. Aparent acelasi gest atât la ceilalti trecatori cât si la vaduva. Doar Isus, însa, stie sa citeasca adâncul inimii (calitatea religiozitatii) lor si sa scoata în evidenta paradoxul ce zace acolo. Într-adevar, o suma mare de bani depusa în caseta ar trebuie sa reliefeze credinta mare a celui care o depune, în timp ce suma mica a vaduvei ar traduce, la prima vedere, o credinta mica. În realitate, lucrurile se prezinta exact invers si anume, toti au pus din ceea ce aveau de prisos, pe când ea, cu toata saracia ei, a dat tot ce avea: strictul necesar pentru viata.

Ce lectie de religiozitate!? În relatia cu Dumnezeu nu e suficient sa oferi mult sau foarte mult din viata. Vaduva a oferit totul, toata viata. În fond, unica atitudine crestina este cea a unei disponibilitati radicale: Isus ne cere totul, întreaga viata a fiecaruia dintre noi.

pr. dr. Tarciziu-Hristofor Serban

 

 

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.