A doua Duminica din Postul Mare

LECTIO DIVINA

prezentare despre meditarea Cuvântului lui Dumnezeu: Lectio Divina

prezentari speciale PPS: Cana Galileii, Eu nu sunt departe ,  Schimbarea la fata a lui Isus

Persoanele care doresc sa urmeze cursurile Scolii Biblice Nazaret  sunt asteptate sa participe la conferintele noastre afisate lunar pe aceasta pagina.  Nu exista o limita  de studii sau de vârsta. Detalii pe pagina Organizarea Scolii.

Nu exista o taxa de studiu pentru Scoala Biblica Nazaret. Persoanele care doresc pot oferi donatii in contul Scolii Biblice Nazaret: cont bancar Banca Transilvania: RO20BTRLRONCRT0352484202   – numele contului: Mares Cristina

Un timp de rugaciune cu Dumnezeu. Scoala Biblica Nazaret organizeaza, in perioada 3-5 mai 2019, o reculegere cu tema: Fericirile în  urmarea lui Isus, prezentata de pr. conf. dr. Lucian Dinca. Locatia: Mânastirea Carmelitana Regina Carmelului, Ciofliceni, sos. Ciofliceni, nr. 54, Snagov, Ifov. Contributia: 200 de lei, cazare si masa. Inscrieri: scoalabiblica@yahoo.fr, pâna in data de 15 aprilie 2019. Persoanele care doresc sa participe numai la conferinte si masa, fara cazare, vor plati o contributie mai mica. Reculegerea începe vineri, 3 mai, la ora 18.00 si se va  încheia duminica, dupa masa de prânz. Veniti si vedeti!  afisul: Afis reculegere

Conferinte, luna martie:

22 marti 2019, ora 17.30 – Scoala Biblica Bucuresti va invita sa participati la conferinta: „Despre întelepciunea iudaica”, prezentata de conf. dr. Felicia Waldman. Locatia: Institutul Teologic Romano-Catolic, str. Gen. Berthelot, nr. 19, et. 1, sala 11. Afis: afis martie Bucuresti

30 martie 2019, ora 10.15 – Scoala Biblica Brasov va invita sa participati la conferinta : „Despre întelepciunea iudaica”, prezentata de conf. dr. Felicia Waldman. Locatia: Biserica Romano-Catolica „Preasfânta Inima a lui Isus”, str. Zizinului, nr. 7. Afis: afis martie brasov 2019

A doua Duminica din Postul Mare

Luca 9,28b-36

Textul biblic:

Cam la opt zile dupa cuvintele acestea, Isus i-a luat cu Sine pe Petru, pe Iacov si pe Ioan si au urcat pe munte ca sa se roage. În timp ce se ruga, I s-a schimbat înfatisarea si iata ca doi barbati stateau de vorba cu El – erau Moise si Ilie, care se aratasera în slava. Ei vorbeau despre exodul Lui, pe care urma sa-l duca la îndeplinire în Ierusalim.  Petru si cei ce erau cu el erau îngreunati de somn, dar când s-au trezit bine au vazut slava Lui si pe cei doi barbati care stateau împreuna cu El. Chiar când acestia se desparteau de El, Petru I-a zis lui Isus: „Stapâne, este bine sa fim aici! Sa facem trei corturi: unul pentru Tine, unul pentru Moise si unul pentru Ilie!“ Nu stia ce zice. În timp ce spunea el aceste lucruri, a venit un nor si i-a acoperit. Când au intrat în nor, s-au înspaimântat.  Si din nor s-a auzit un glas care zicea: „Acesta este Fiul Meu, pe Care L-am ales! De El sa ascultati!“  Când s-a auzit glasul, Isus se afla acolo singur. Ei au pastrat tacerea si n-au spus nimanui nimic, în zilele acelea, despre lucrurile pe care le vazusera.

Comentariul biblic:

Tema centrala a celei de-a doua duminici a postului mare ne reveleaza un nou aspect al misterului pascal. Daca prima duminica ne-a revelat itinerariul pe care Cristos îl are de parcurs pentru a împlini planul de mântuire a oamenilor, itinerariu care îl poarta prin patimire si prin moartea pe cruce, aceasta a doua duminica ne asaza înaintea ochilor o icoana a lui Isus Cristos stralucind de maretie. E usor de înteles ca aceasta imagine, care dezvaluie si anticipa chipul luminos al Mântuitorului din ziua de Pasti, e menita sa se întipareasca în sufletele noastre ale tuturor, pentru a putea ramâne tari în credinta în Înviere, chiar si atunci când Îl vom vedea schingiuit, umilit, rastignit, strapuns cu sulita si murind în chinuri cumplite.

Totusi, un element comun al textelor Liturgiei Cuvântului de astazi se impune atentiei noastre. Acest element constituie o posibila intriga a evenimentelor relatate. În prima lectura, de exemplu, Dumnezeu încheie cu Abraham (cel pe care la chemat sa-si paraseasca tara, neamul si chiar casa tatalui) un legamânt prin care se angajeaza sa-i dea, pe lânga o descendenta numeroasa, stapânirea peste tara în care l-a adus (de buna seama, mai buna decât pe cea pe care a parasit-o). Dar, pâna sa devena efectiva luarea în stapânire, patriarhul va trebui sa-si stapâneasca dorinta printr-un act de credinta, întrucât Dumnezeu a rezervat-o abia urmasilor sai. Aceasta perspectiva a unei posedari deja obtinute si, totusi, înca neluate în stapânire, e menita sa educe si orienteaza privirea de credinta catre o realitate mult mai durabila ai mai adevarata, o patrie cereasca. Sfântul Paul va ajunge sa vorbeasca despre o astfel de realitate crestinilor din Filipi, tentati sa se lase sedusi de placerile pamântesti: Noi suntem cetateni ai cerului; de acolo asteptam ca mântuitor pe Domnul Isus Cristos, care va transforma sarmanul nostru trup, facându-l asemenea trupului sau glorios, prin puterea pe care o are de a-si supune toate (v. lectura a II-a). Or, perspectiva paulina se înscria în linia trastata de evenimentul schimbarii la fata, descris de pericopa evanghelica de astazi. Într-adevar, revelarea chipului luminos al lui Isus dezvaluia ca El apartine unei alte realitati, unei alte Împaratii pe care sfântul Petru nu putea sa o cuprinda în colibele pe care voia sa le construiasca. Mai mult, pentru a intra în aceasta Împaratie, Isus trebuia sa se angajeze în exodul catre Ierusalim.

Aceasta duminica ne învata, asadar, sa credem si sa ne îndreptam spre acea Împaratie unde Isus ne conduce traversând experienta mortii.

pr. lect. dr. Tarciziu-Hristofor Serban

Sfaturi:

Stralucirea Fetei Mântuitorului a fost  supremul punct de sprijin necesar pentru a depasi marea încercare ce avea sa vina asupra apostolilor. De fapt, de stralucirea acestui chip al Mântuitorului îsi va aminti Petru, dupa lepadarea de Cristos, si va plânge cu amar. De stralucirea acestui chip îsi va fi adus aminte si apostolul Ioan în credinciosia si statornicia lui neabatuta, când i-a urmat lui Cristos pâna la picioarele Crucii.

Si  puterea credintei noastre vine tot dintr-o schimbare la fata, care nu poate fi decât mareata noastra întâlnire cu Dumnezeu în rugaciune.  Si, daca „rugaciunea este cheia diminetii si zavorul serii”, cum spunea Mahatma Gandhi, chiar avem nevoie de o coliba unde sa ne retragem, pentru a întâmpina ziua cu iubirea lui Cristos în inima.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.